Des vélos électriques qui ne sont pas des mobylettes

Mark Sutton citant Claus Fleischer, le CEO de Bosch eBike Systems, Cycling Industry News :

Of primary importance to the industry at large is the safeguarding of the pedelec designed to cut of 25kmh; this must, at all costs, remain legislatively as a bicycle. That is our treasure. We know there are different influencers who have a view on changing this. In my view, they forget we may lose this status of the e-Bike within the bicycle framework. We must remain without licence and insurance requirement, with bike path access […] Once we change something here that tests the boundaries we know that the European commission will be waiting with type approval and registration if the industry is seen to try the limits of standards. This will be the moment where all types become over regulated and at this point the consumer would cease to buy.

C’est évidemment la position du leader du marché, qui souhaite éviter toute législation réactionnaire. C’est aussi la position du patron d’une filiale d’une vieille entreprise familiale qui n’est pas tenue à la gorge par des investisseurs impatients d’empocher un « retour » juteux. C’est enfin la position d’une personne qui comprend l’intérêt de faire la différence entre les mobilités actives, parmi lesquelles les VAE ont leur place, et les mobilités passives, ce que sont bien ces mobylettes électriques qu’il faudrait arrêter d’appeler « pédélec ».