Du transhumanisme comme millénarisme libertarien

Douglas Rushkoff :

The more committed we are to this view of the world, the more we come to see human beings as the problem and technology as the solution. The very essence of what it means to be human is treated less as a feature than bug. No matter their embedded biases, technologies are declared neutral. Any bad behaviors they induce in us are just a reflection of our own corrupted core. It’s as if some innate human savagery is to blame for our troubles. Just as the inefficiency of a local taxi market can be “solved” with an app that bankrupts human drivers, the vexing inconsistencies of the human psyche can be corrected with a digital or genetic upgrade.

Ultimately, according to the technosolutionist orthodoxy, the human future climaxes by uploading our consciousness to a computer or, perhaps better, accepting that technology itself is our evolutionary successor. Like members of a gnostic cult, we long to enter the next transcendent phase of our development, shedding our bodies and leaving them behind, along with our sins and troubles.

Une idéologie soutenue par quelques-uns des hommes les plus puissants et les plus influents de la Silicon Valley (Elon Musk, Peter Thiel, Ray Kurzweil). Leur futur n’est pas le rêve d’un progrès libérateur, un horizon vers lequel diriger la société, une ambition pour motiver le présent, mais l’inexorabilité d’un cataclysme généralisé, un mur contre lequel la société tapera, un cynisme pour condamner le présent. La tour d’argent d’abord, l’abri antinucléaire ensuite, la conscience informatisée enfin, ces élites veulent se couper définitivement des masses pour n’être plus jamais affectées par les problèmes des masses, pour ne plus jamais avoir peur comme les masses. J’y vois un nouveau millénarisme, et jusqu’ici, les millénaristes ont toujours eu tort. Jusqu’ici.